Leer kinderen problemen oplossen om te kunnen functioneren in de steeds veranderende en digitaliserende samenleving. Naast het oplossen van routinematige rekenproblemen, wint het oplossen van niet-routinematige rekenproblemen aan belang. Er wordt veel gesproken over niet-routinematige rekenproblemen en hogere denkvaardigheden. Maar wat bedoelt men daar nu eigenlijk mee en hoe pak je dat aan?
- Tijdens de vorming bespreken we aan de hand van praktische voorbeelden en materiaal wat goede niet-routinematige rekenproblemen zijn voor je klasgroep. We leggen uit wat hogere denkvaardigheden nu precies zijn aan de hand van de taxonomie van Bloom.
- We oefenen hoe we als leerkracht, aan de hand van de juiste vragen en acties, kinderen kunnen stimuleren in het ontwikkelen van hogere denkvaardigheden en het oplossen van niet-routinematige rekenproblemen.
- We lossen zelf niet-routinematige rekenproblemen op en leren wat ons helpt (een patroon vinden, materiaal gebruiken, van achter naar voor werken, …) om tot de oplossing te komen.
- Tot slot bekijken we hoe we niet-routinematige (reken)problemen kunnen inpassen in het lesrooster (wanneer, hoeveel, voor wie).