Automatiseren is fundamenteel voor de rekenontwikkeling. Als een leerling goed kan automatiseren en memoriseren heeft dit een grote impact op het vlot uitvoeren van berekeningen, het zelfbeeld voor rekenen en het maken van complexere opgaven. Bij de leerling die basisbewerkingen heeft geautomatiseerd en gememoriseerd, blijft er een groter deel van het werkgeheugen beschikbaar voor de uitvoering van niet-geautomatiseerde handelingen.
Automatiseren is oefenen, oefenen en blijven oefenen. Het kost tijd en moet onderhouden worden. Aan de hand van eenvoudige, herkenbare en aantrekkelijke spelmaterialen, houden we leerlingen gemotiveerd. Zonder dat ze het door hebben, zijn ze aan het automatiseren. De spelmaterialen lenen zich uitstekend om rekenconcepten over de leerjaren heen verder te blijven automatiseren.
- We leren over de de werking van de hersenen en automatiseren
- We maken kennis met de spelletjes en de opbouw via de cahiers
- We leren hoe we de lestijd praktisch kunnen organiseren
- We leren monitoren van te automtiseren vaardigheden aan de hand van een leerlingovericht en evaluatie
- We kunnen onmiddellijk aan de slag met het materiaal in de klas